Light Spill (Installation)

Ausstellung

Mittwoch 21.11.2007 – Sonntag 09.12.2007

Light Spill (Installation)

Ausstellung: Light Spill (Installation)

Sandra Gibson & Luis Recoder (USA)

Performance "Untitled 2007"
(Double 16mm Projections black/white, sound)

Sandra Gibson & Luis Recoder (USA)

Sowohl einzeln als auch in Zusammenarbeit erforschen Recoder und Gibson die Bildschicht des Filmstreifens mithilfe des Mediums Licht, indem sie Belichtung und Projektion manipulieren.

Ausstellung: Light Spill (Installation)

In der Installation Light Spill benutzen die beiden Künstler die Basismaterialien des Cinemas: Projektor, Zelluloid und Leinwand. Der Projektor wird zum Lichtwerfer reduziert, indem er unscharfe Bilder auf die Leinwand projeziert. Gleichzeitig wird die Filmrolle auf den Boden abgespult. Die abgespulten Filmstreifen wachsen im Verlauf der Ausstellung zu einem unkontrollierten wirren Berg an, welcher die faszinierende Materialität des Zelluloid zur Geltung bringt.

Recent Film Installations

"Sandra Gibson und Luis Recoder schaffen einzeln oder in Zusammenarbeit einige der innovativsten und beeindruckensten Werke mit Licht. Ihre Arbeiten sind nicht als Filmarbeiten im klassischen Sinn zu verstehen, obwohl sie die Materialien des Films benützen. Sondern sie gehen über das gängige Verständnis von Film hinaus und ziehen die Architektur und die situativen Umstände der Performance oder der Ausstellung und die physische und emotionale Präsenz des Lichts mit ein. Ihre innovativen Werke umfassen die direkte Bearbeitung des Filmmaterials bis hin zur Mehrfachprojektion. Luis und Sandra sind zwei der aktivsten Künstler, die sich im Bereich des "expanded cinema" bewegen." - Mark Weber

"Die vollständig gegenstandslose Kunst von Gibson und Recoder ist tiefgründig, mit einem Nachhall auf die Filmgeschichte und deren Ursprünge (im speziellen die laterna magica), als auch auf die besonderen Charakteristika des alchemistischen Cinemas. Dicht, subtil, intensiv, anregend, zeigen die Arbeiten auch Spuren von den visuellen Absichten Rothko's, Turrell's, Phill Niblock's auf." - David Bryant

Seit 2001, Sandra Gibson und Luis Recoder haben ihre gemeinsamen Filminstallationen und -performances an Filmfestivals, in Museen, Galerien und alternativen Veranstaltungen gezeigt. Sie haben ihre Arbeiten an den folgenden Orten ausgestellt: Whitney Museum of American Art (NYC), The Kitchen (NYC), Robert Beck Memorial Cinema (NYC), Mighty Robot (Brooklyn, NY), Hallwalls Contemporary Arts (Buffalo, NY), Images Festival (Toronto, Kanada), PDX (Portland, OR), Berks Filmmakers (Reading, PA), Pittsburgh Filmmakers (PA), Janalyn Hanson White Gallery (Cedar Rapids, IA), Collectif Jeune Cinema (Paris, Frankreich), International Film Festival Rotterdam (Holland), Hartware Medien Kunst Verein (Dortmund, Deutschland), La Casa Encendida (Madrid, Spanien), Museo do Chiado - National Museum of Contemporary Art (Lisabon, Portugal), Dundee Contemporary Arts (Dundee, Schottland), Youkobo Art Space (Tokyo, Japan), Image Forum Festival (Yokohama & Kanazawa, Japan).

Luis Recoder, USA

Seit seinem Bachelor- und Masterabschluss an der Universität von Kalifornien in Berkley und San Francisco Art Institute in 1999, arbeitet er als erfolgreicher Filmemacher. Seine Arbeiten gehören zur Sammlung des Whitney Museum of American Art in New York und des Museum of Contemporary Cinema in Paris und wurden gezeigt an dem internationalen Film Festival in Wien, am 32. internationalen Film Festival in Rotterdam und an den Whitney Biennials in 2002 und 2004. Er betrachtet sich mehr als Lichtkünstler, denn als Filmemacher, mehr als Skulpteur, denn als Cinematograph. Er interessiert sich für das projezierte Bild und für die cinematographischen Apparaturen als Mittel, um Licht zu bündeln und zu streuen. Chrissie Iles, Kurator des Whitney Museum, vergleicht ihn mit James Turrell: Beide Künstler benützen Licht, um die Grenzen zwischen dem Substanziellem und dem Unfassbaren zu erforschen.

Sandra Gibson, USA

Ursprünglich ausgebildet als Malerin, transferierte Gibson die Untersuchung an Farbe und Form zum Medium Film. Während ihre früheren Arbeiten (Soundings 2001, Edgeways 1999) mit einem Optical Printer gemacht wurden, ist in ihren aktuellen Arbeiten die Oberfläche des Filmmaterials direkt bearbeitet. Ihre Filme wurden vielfach gezeigt an Veranstaltungen wie dem London Film Festival, dem internationalen Film Festival Rotterdam, am Videoex und Pacific Film Archive.

Performance "Untitled 2007"
(Double 16mm Projections black/white, sound)

Light Spill (Installation)

A projector in a room spills the contents of a film reel onto the floor. For the interval in which there is no visitor, the projector must remain running with the lamp on. A projectionist in attendance re-threads the projector with a full reel of film only if and when a visitor is present in the gallery. Over the course of the exhibition there will emerge an uncontrollable growing heap of entanglement flooding the gallery’s floor. A light spill, so to speak.

Recent Film Installations

"Both individually and in collaboration, Sandra Gibson and Luis Recoder are creating some of the most innovative and engaging light works of the present time. I hesitate to say 'films', since their work, though it is grounded in an understanding and application of celluloid, goes beyond a general understanding of what film is, taking into consideration the architecture and circumstances of the performance / viewing situation and the physical and emotional presence of light itself. From the inventive ways that they create images on the film strip to the use of multiple projection that often incorporates live performance, Luis and Sandra are two of the most vital young artists working in the field of 'expanded cinema'." - Mark Webber

"Completely non-representational Gibson and Recoder's work is deeply profound. Echoes of the history of the cinematic apparatus and before (particularly magic lantern), as well as an embodiment of the most breathtaking characteristics of alchemical cinema. Dense, yet wonderfully subtle, intense and exhilarating, with traces of the visual concerns of artists like Rothko, Turrell, and the sound/visual concerns of Phill Niblock." - David Bryant

Sandra Gibson and Luis Recoder have shown their collaborative film installations and performances at film festivals, museums, galleries, and alternative venues since 2001. They have exhibited their work at the Whitney Museum of American Art (NYC), The Kitchen (NYC), Robert Beck Memorial Cinema (NYC), Mighty Robot (Brooklyn, NY), Hallwalls Contemporary Arts (Buffalo, NY), Images Festival (Toronto, Canada), PDX (Portland, OR), Berks Filmmakers (Reading, PA), Pittsburgh Filmmakers (PA), Janalyn Hanson White Gallery (Cedar Rapids, IA), Collectif Jeune Cinema (Paris, France), International Film Festival Rotterdam (The Netherlands), Hartware Medien Kunst Verein (Dortmund, Germany), La Casa Encendida (Madrid, Spain), Museo do Chiado - National Museum of Contemporary Art (Lisbon, Portugal), Dundee Contemporary Arts (Dundee, Scotland), Youkobo Art Space (Tokyo, Japan), Image Forum Festival (Yokohama & Kanazawa, Japan).

Luis Recoder (USA)

Recoder’s meta-cinema has propelled him into a kind of semi-stardom of his own. In the last three years, his films and film performances have appeared at the New York Film Festival, the Viennale, the Institute of Contemporary Art in London, and Anthology Film Archives. Whitney Museum curator Chrissie Iles compares Recoder’s films to the work of light sculptor James Turrell: both artists use light to explore the boundaries between the palpable and the insubstantial.

Sandra Gibson (USA)

Originally trained as a painter, Gibson has taken the exploration of shape and color to the medium of film. While her earlier films (Soundings, 2001; Edgeways, 1999) were made with an optical printer, recent works address the film’s surface directly. Her films have been widely screened at such venues as the London Film Festival, International Film Festival Rotterdam, VideoEx and Pacific Film Archive.