Programm aktueller und künftiger Veranstaltungen des Kunstraum Walcheturm




   Aktuell


   VIDEOEX Festival
 
  Samstag, 20.Mai.17 - Sonntag, 28.Mai.17
  Samstag, 20.Mai - Sonntag, 28.Mai.

VIDEOEX
19. internationales Experimentalfilm & Video Festival

Internationaler und CH-Wettbewerb

Gastland Mexiko: Filme u. a. von Alejandro Jodorowsky, Luis Buñuel, Francis Alÿs, Carlos Amorales, Teresa Margolles, Ximena Cuevas

Specials: Omer Fast, Jean Rouch, Samuel Beckett

CH-Fokus: Werner von Mutzenbecher

Live Performance: LEC, La Pocha Nostra, Centaure

Kindervorstellung und Kinder-Workshop

DIY-Workshop

Filme im Festivalkino Cinema Z3
Kanonengasse 20

Festivalzentrum im Kunstraum Walcheturm

Bar, Infos, Tickets täglich ab 17:00 Uhr, Ticketverkauf ab 30 min vor Vorstellungsbeginn
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   Programm


   Sarah Davachi & Caterina Barbieri
 
  Donnerstag, 01.Jun.17
  1. Juni 2017, 20:00 Uhr

OOR Saloon & Kunstraum Walcheturm
présente une Soirée Metaphysique

Konzert & Performance

Sarah Davachi (cnd), Caterina Barbieri (it), Gea Brown (it)
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   Zwei Tage Strom - Festival für elektronische Musik
 
  Freitag, 02.Jun.17 - Samstag, 03.Jun.17
  2. & 3. Juni 2017

Konzerte 20:00 Uhr
Türöffnung 19:00 Uhr

Unter dem Titel PHONOGRAPHIES fokussiert die dritte Ausgabe von Zwei Tage Strom auf verschiedene Formen klanglicher Abbildung und Aneignung einer Aussenwelt. Dabei stellt das, was zuweilen als »Field Recording« bezeichnet wird – die Aufzeichnung und Wiedergabe akustischer Umgebungen – nur eine Möglichkeit dar: zwischen den immersiven Klangräumen eines Francisco Lopez und der so abstrakten wie illustrierenden Übertragung von Regengeräuschen auf ein Schlagzeugensemble bei Peter Ablinger, zwischen einer die Tradition der Musique Concrète aktualisierenden Musik Bérangère Maximins und Luke Fowlers Auslotungen der Verhältnisse von Filmbild und Tonspur liegen tatsächlich Welten…

Eine Veranstaltung der IGNM Zürich ([http://www.ignm-zuerich.ch/page.php?0,0,0]).

Einzeleintritt: CHF 30.-/20.-
Festivalpass: CHF 50.-/40.-


   UMS `n JIP - Integrations II
 
  Dienstag, 06.Jun.17
  6. Juni 2017, 20:00 Uhr

Ensemble Taller Sonoro Sevilla:
Alejandro Tuñón, violín
Baldomero Lloréns, percusión
Guillermo Martínez, saxofón
Esteban Baraviera, sonido
María del Carmen Coronado, violonchelo
Jesús Sánchez Valladares, flauta
Camilo Irizo, clarinete
Ignacio Torner, piano

dissonArt ensemble Thessaloniki:
Theodoros Patsalidis
Jannis Anissegos
Alexandros Stavridis
Lenio Liatsou
Vassilis Saitis

UMS 'n JIP
Ulrike Mayer-Spohn, Blockflöten/Elektronik
Javier Hagen, Stimme/Elektronik

WERKE
Denis Schuler (CH)
"Wide Invisible Sky" 2015

Daniel Fueter (CH)
"Knöpfe - in Erinnerung an eine Erzählung von Bulgakov" 2015

Christophe Schiess (CH)
once estaciones 2014

Max E. Keller (CH)
Mobile 2012/3

UMS (CH)
fTS+, 2016 world premiere

UMS (CH)
fEdA+, 2017 world premiere

Beat Furrer (CH/A)
Invocation (fl, voc), 1999

JIP (CH)
Neues Werk, 2017 world premiere

Greek composers NN
Spanish composers NN

Integrations ist ein Projekt, das vom Schweizer Ensemble für Neue Musik UMS 'n JIP initiiert wurde. Dessen Ziel ist eine Neukontextualisierung des zeitgenössischen Neue-Musik-Ensembles unter der besonderen Berücksichtigung des Gesichtspunktes, sowohl Stimme wie Blockflöte in das Neue-Musik-Ensemble als Ensemble-Instrument zu integrieren statt als Soloinstrument zu verwenden. Hierzu sind seit 2013 mehrere Werke entstanden, für fixe wie für variable Besetzungen, so dass dem Forschungsansatz möglichst viel Raum gelassen werden kann.
  DISSONART ENSEMBLE

The Thessaloniki-based ensemble dissonArt was founded in 2005 with the intention to disseminate the stylistic diversity of new music in Greece as well as internationally. Following the model of similar contemporary orchestral groups, the ensemble is organized around a core of 6 soloists and associated partners, with a flexible internal structure. The ensemble's programmes aim to promote works of recognized as well as emerging composers that deserve to be heard. Music-theatre works and collaborations with groups of other artistic disciplines that result in the creation of original works are among the main objectives of dissonArt. The ensemble has closely collaborated with composers such as G.Aperghis, B.Furrer and Manos Tsangaris (music theatre commision: Love & Diversity). dissonArt's activity spectrum includes, among others, educational projects such as the organization and realization of a bi-annual Composition Competition in collaboration with the State Orchestra of Thessaloniki, and Composition/Performance Workshops held at the Music Village-Pilion (www.music-village.gr). The ensemble has also performed at the annual Composition Workshop ( 2006-2011) organised by Thessaloniki Concert Hall. dissonArt ensemble is performing frequently in Greece and abroad in prominent halls and festivals such as the Darmstadt International Summer Course for New Music, Ensembl[:E]uropa (Cologne), Klang Festival (Copenhagen), Kunstfestspiele herrenhausen (Hannover), Forum Wallis (Switzerland), Milano incontra la Grecia (Milan), Klangspuren (Innsbruck ), 4020. mehr als Musik (Linz), Athens Festival, Brucknerhaus, Minoritensaal, Piccolo Teatro, Onassis Cultural Centre, Thessaloniki Concert Hall a.o. In 2012 their live concert in Cologne was released by WDR3 and Dissonance Records.

[http://www.dissonart.gr/]


TALLER SONORO


Since its creation in 2000, Taller Sonoro has tirelessly advanced in two main directions, the interpretation of the latest and most radical music in its aesthetic proposal, with the aim of offering it to the Spanish and international public with the highest degree of rigor and commitment; and support for young composers, offering the group itself as a useful and professional tool to fully develop their creative bet. The deployment of these two lines of action has been unstoppable in the last decade as it has been proven in a regular way in the Ciclo de Música Contemporanea in Seville and Granada from 2002, in seasons of CDMC at the Museo Reina Sofia Art Center, 2006, 2007 (and soon 2012), in the Ciclo de Música Comtemporanea in Córdoba (2005), the Ciclo de Música Contemporanea Orquesta Sinfónica of Malaga (2007), the Festival de Música Contemporanea of Alicante (2008), the Quincena Musical of San Sebastian (2006) and festivals KLEM (Bilbao, 2009) and ENSEMS (Valencia, 2010) . landmarks of an Iberian Peninsula which also lists the names of Almería (Ciclo de Música de Cámara of Unicaja), Santander (Universidad Internacional Menendez Pelayo), Murcia (II Festival de Música Contemporanea in Molina de Segura) and, again, Madrid (Auditorio Nacional de Musica). Simultaneously, the international diffusion of the activity of Taller Sonoro has been one of its prime objectives, contributing to the knowledge of current Spanish repertoires in European scope- Cycle OPUS 5.1 (Bordeaux, 2005), Cycle "Spirals" ( Paris, 2005), Hochschule für Musik (Frankfurt am Main, 2005), Instituto Cervantes Berlin (2006, 2007) and Bremen (2007), Colegio de España and Instituto Cervantes de Paris (2007), Theatre Quartz (Brest, 2008) Academia de España in Rome (2010) and recently in the Vienna Musikverein (May 2011) and, singularly, it is a group of remarkable presence in Latin American latitudes, from Peru (Festival de Música Contemporanea in Lima, 2007 and 2008) to Mexico (Festival Múisca contemporanea in Morelia, 2010) and Argentina (2011). Certainly, the collaboration with other musical groups and access to the recording market decisively enriches the contribution of Taller Sonoro to the national scene: with several projects in which the group has collaborated with the Ensemble Organum Marcel Peres and the Ensemble Gilles Binchois conducted by Dominique Vellard, the phonographic presence of our group covers monographs devoted to composers such as José María Sánchez-Verdú, Juan Cruz and Cesar Camarero, within the first edited series by Anemos in 2009 - as well as two live recordings devoted to the work of David del Puerto (Sendesaal, Radio Bremen, 28/11/2007) and finalists composers Premio Fundación de Autor SGAE (Auditorio 400, National Museum Art Centre Reina Sofia, 12.03.2007). Moreover, the pedagogical work of Taller Sonoro and its collaboration with the promotions of younger composers has been a fundamental constant in its career: thus in 2005 at the Hochschule für Musik in Frankfurt am Main and between 2004 and 2006 as resident group in the Curso Internacional de Analisis y Composición de Villafranca del Bierzo ( International Course on Analysis and Composition ), led by Cristóbal Halffter, and, in very significant way , the group is a fundamental part of the activities of the Chair of Composition "Manuel de Falla" in Cádiz promoted by Junta de Andalucía since 2004, which has become Taller Sonoro into a regular group in the planning of Festival de Música Española which is held annually in the Andalusian city. As evidence of this interest in direct and intimate contact with the composers at an early stage of professionalization, Taller Sonoro has undertaken several projects in recent years, currently valid thus, in 2008 established the position of "Resident Composer ", annually renewed and has already gone to Joav Pasowsky, Victor Ibarra and Christian Morales, and that in the same year the organization started an annual course, the "Taller Instrumental de Múisca Actual" (TIMAC), aimed at conservatory students and teachers in order to familiarize them with the current repertoire. Finally, Taller Sonoro, which since 2008 is managed from the promotional, administrative and artistic point of view by the company Ensemble Sonoro S. L. - has not forgotten the research, analysis and theoretical thoughts on the contemporary music: with more than twenty thousand visitors annually, the online magazine Espacio Sonoro, included since 2004 in the band's website (www.tallersonoro.com) which is held every four months, it has become an essential reference for music lovers and for professionals who are interested in the sonic adventure of our time. Plural lines thrown into the future: in recent months, one of the initiatives received with greater expectations has been the creation of the Laboratorio de Música Electrónica de Andalucia Taller Sonoro (Laboratory of Electronic Music) (LEMAts), with the intention of making it an essential tool in our country for the composition of electronic music, both acousmatic and mixed, opened , like the instrumental group, to young composers. This is not, obviously, the only ajar door: We are aware of the necessity for opening horizons of repertoire, Taller Sonoro expects, in shortly, to make its staff more flexible; based on the initial organic-seven instrumentalists, held since its foundation- for specific projects in which the group will count on outside conductors ad hoc and visual artists who complete comprehensive proposals, so seductive in sound,spatial and visual fields, with the decisive addition of the fruits of LEMAts. These are our proposals and our renewed hope, based in a reality which is more than a decade behind but we only consider as the necessary impulse for further and more profound accomplishments.

[http://www.tallersonoro.com/]


UMS 'n JIP

UMS 'n JIP (Ulrike Mayer-Spohn und Javier Hagen) forschen und arbeiten im Grenzbereich zwischen musikalischer Avantgarde und Pop, zwischen Konzert und Musiktheater, zwischen europäischer und aussereuropäischer Musik und arbeiteten unter anderem mit Komponisten wie Goebbels, Rihm, Eötvös, Reimann, Kagel, Oña, Dayer, Gysin, Huang Ruo, Guo Wenjing und Deqing Wen zusammen. In 8 Jahren über 700 Konzerte auf mittlerweile allen Kontinenten, >15 internationale Auszeichnungen, darunter das prestigeträchtige Dreijahresstipendium MusiquePRO, 6 Musiktheaterpremieren (u.a. am Teatro Colon in Buenos Aires), 2 internationale Forschungsprojekte, Gastvorlesungen an bedeutenden Universitäten der USA, Russlands, Chinas, Hong Kongs, Australiens, Griechenlands, Ägyptens, Spaniens, der Türkei, der Schweiz und Frankreichs sowie ihr Engagement innerhalb der ISCM (Int. Society for Contemporary Music) und der ECPNM (European Conference for Promoters of New Music) sind nur einige Mosaiksteine einer aussergewöhnlichen wie konsequenten künstlerischen Démarche: Beinahe jedes der über 150 in Auftrag gegebenen Werke ist das meistgespielte Werk des jeweiligen Komponisten. Seit 2011 werden sie musikalisch von einem der bedeutendsten Interpreten für Neue Musik gecoacht: Irvine Arditti (Arditti Quartet London).

[http://umsnjip.ch/]


   Mondrian Ensemble - Carte Blanche für Martin Jaggi
 
  Donnerstag, 08.Jun.17
  8. Juni 2017, 20:00 Uhr

Ivana Pristašová Violine
Petra Ackermann Viola
Karolina Öhman Cello
Tamriko Kordzaia Klavier

Programm:
Martin Jaggi: Acheb, 2000/01
Morton Feldman: Vertical Thoughts 4 für Klavier solo (1963)
Iannis Xenakis: Paille in the wind für Violoncello und Klavier (1992)
Francisco Guerrero: Zayin III für Streichtrio (1989)
Iannis Xenakis: Dikhthas for violin and piano (1979)
Morton Feldman: Four Instruments für Klavierquartett (1975)

Martin Jaggi (*1978)
Neues Werk in drei Sätzen für Violine, Viola, Violoncello und Klavier (2017)

Mit dem abschliessenden Konzertprogramm «Carte Blanche für Martin Jaggi» überantwortet das Mondrian Ensemble dem Schweizer Komponisten und Cellisten die Ausgestaltung eines Konzertprogramms. Neben der Uraufführung eines neuen Werkes für Klavierquartett sowie dem Streichtrio «Acheb» von Martin Jaggi kommen mit Xenakis, Feldman und Guerrero Marín Vorbilder Jaggis aus dem 20. Jahrhundert zu Gehör.

Eintritt: CHF 30.-/20.-


   Ensemble Tzara - 3. Peculiar Transcriptions
 
  Freitag, 09.Jun.17
  9. Juni, 20:30 Uhr

ENSEMBLE TZARA
Murat Cevik, Flöte
Martin Sonderegger, Klarinette
Christina Aiko Mayer, Violine
Geneviève Camenisch, Viola
Moritz Müllenbach, Violoncello
Aline Spaltenstein, Kontrabass (Gast)
Christoph Luchsinger, Trompete
Samuel Stoll, Horn
Sebastian Hofmann, Percussion und Elektronik
Alexandre Kordzaia, Klangregie
Cathy van Eck, Konzept und Installation

Programm:
Joanna Bailie: Artificial Environments Nos. 1-5 (2011)
Iñigo Giner Miranda: Un poco de luz para T. (2014, Uraufführung)
Jannik Giger: Charming Sleep (2016, Uraufführung)
James Saunders: all voices are heard (2015)
Cathy van Eck: Breeze (2015, Installation)

Peculiar Transcriptions ist ein Konzertprojekt über Musik-Transformationen: Field Recordings aus Kopenhagen, London und Brüssel werden in instrumentale Gesten umgewandelt. Diese wiederum entwickeln in völliger Dunkelheit mittels LED-Lichtern eine ganz eigene Choreographie. Durch solche Übersetzungsprozesse entstehen Reibungsverluste und Abwege, die zum eigentlichen Zentrum werden.

Eintritt: CHF 25.-/15.-


   UMS `n JIP - Mixed Pickles
 
  Mittwoch, 14.Jun.17
  14. Juni 2017, 20:00 Uhr

UMS `n JIP
Ulrike Mayer-Spohn (Blockflöten/Elektronik)
Javier Hagen (Stimme/Elektronik)

Programm:
Leo Dick (CH)
Dos à Dos, 2014/17, UA der neubearbeiteten Fassung

Markus Hofer (CH)
Mich laust der Affe, 2016, UA

Miguel Galperin (ARG)
El Entenado, 2016-17, UA

Sungji Hong (KOR)
Nunc Dimittis, 2016, UA

Mateu Malondra (E)
sicut ædificationem constructa vocale sonum, 2014-17, UA

Reuben de Lautour (NZ)
Neues Werk, 2016/7, UA

Mehmet Ali Uzunselvi (TR)
Pollaples Roes, 2017, UA

MIXED PICKLES
Mixed Pickles bringt Auftragswerke an die KomponistInnen Miguel Galperin (Arg), Sungji Hong (Kor), Leo Dick (CH), Markus Hofer (CH), Reuben de Lautour (NZ), Mehmet Ali Uzunselvi (TR) und Mateu Malondra (Esp) zur Uraufführung. Den Werken gemeinsam ist ihr Bezug zu Themen, die mit der Evolutionsgeschichte zu tun haben. Sie beziehen sich auf Texte von Darwin, Jonathan Swift, Juan Jose Saer und Guy Krneta.
UMS 'n JIP (Ulrike Mayer-Spohn und Javier Hagen) sind ein Schweizer Ensemble für Neue Musik. Sie arbeiten als multi- und interdisziplinäres Neue-Musik-Labor innerhalb eines globalen Netzwerkes von Komponisten, Ensembles, Forschern, Programmierern und Festivals und wurden >20 Mal international für ihre Innovationskraft, Uniqueness und Exzellenz ausgezeichnet. Sie gehören mit >200 in Auftrag gegebenen Werken, >900 Konzerten und mit Aktivitäten in >40 Ländern zu den erfahrensten und aktivsten Ensembles für Neue Musik der Gegenwart. 2017 feiern sie ihr 10jähriges Bestehen und gastieren unter anderem in Tokyo, Palma de Mallorca, am Festival d'Avignon sowie an den Opernhäusern von Barcelona (Gran Teatre del Liceu) und Buenos Aires (Teatro Colon).

[http://umsnjip.ch/mixedpickles2017.htm]
[http://umsnjip.ch]


   Werktag / Babel / Müller
 
  Donnerstag, 15.Jun.17
  15. Juni 2017, 20:30 Uhr

WERKTAG
Tobias Gerber: Saxophon
Sebastian Hofmann: Schlagzeug
Rafael Rütti: Klavier

Das jüngste Projekt des Zürcher Ensembles WERKTAG ist eine Zusammenarbeit mit den beiden Musikern Alexandre Babel und Christian Müller. Das Projekt ist ein »Work in Progress« – keine fertigen Partituren gibt WERKTAG in Auftrag, vielmehr wird mit den beiden Musikern in gemeinsamen Arbeitsphasen – von initialen Ideen und Strategien der beiden »Partner« ausgehend – je ein Stück gemeinsam erarbeitet.

Eintritt: CHF 25.-/15.-




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