der verboten

Konzert

Donnerstag 26.11.2020   20:30

Trio Koch-Kocher-Badrutt / Der Verboten - CD-Taufen

Trio Koch-Kocher-Badrutt:
Hans Koch, clarinette, saxophone soprano
Jonas Kocher, accordéon
Gaudenz Badrutt, electronics

Der Verboten:
Frantz Loriot, viola
Antoine Chessex, saxophone ténor
Cédric Piromalli, piano
Christian Wolfarth, percussions

Beide Gruppen präsentieren ihre neuen CDs, die auf dem Züricher Label Wide Ear Records erscheinen.

Eintritt: CHF 20.- / 15.-

Trio Koch-Kocher-Badrutt

Trio existing since 2014, it consists of three major figures of the Swiss improvised music  scene. Koch, Kocher & Badrutt brilliantly achieve to play a subtle electro-acoustic improvised music, blending acoustic sources and electronics on a surprising way to create a music full of unpredictable events and of particular beauty.

Recording: EP Archytas Curve, Wide Ear Records 2020

Hans Koch
Hans Koch has quit his career as a recognised classical clarinetist to become one of the most innovative improvising reed-players in Europe. He has been working with everyone from Cecil Taylor to Fred Frith since the eighties. As a composer he has shaped the sound of Koch-Schütz-Studer since the beginning as well as working for radio-plays and film.

Since the nineties he has been working with electronics as an extension of the saxes/clarinets as well as with sampling/sequencing/Laptop. As a reed-player he is always working on his very own vocabulary and sound, which makes him a very unique voice on the actual scene.

Jonas Kocher
Jonas Kocher is a sound artist and accordionist born in 1977. He is collaborating with personalities from various backgrounds and in numerous artistic and social contexts. His work explores issues such as the listening, space and perception as well as the integration of different kind of random elements. His specific approach to his instrument involves at the same time physicality and reduction, uncontrolled playing and high precision. Jonas Kocher has a strong interest in process oriented works and unstable situations. As a sound artist he has realised works that are situated between composed theatre, installation and concert pieces. He got commissions from Ensemble Paul Klee, Biennale Bern 2010 & 2017, Ensemble Phoenix Basel, etc. and regularly collaborates with musicians such Michel Doneda, Joke Lanz, Axel Dörner, Hans Koch, Jacques Demierre and many more.

Gaudenz Badrutt
Gaudenz Badrutt (electronics & computer) began his career as a pianist in the field of contemporary classic music. Since 20 years he works as an electronic musician in the field of improvised, experimental music. Beside his actual solo-works, he is mainly known as one half of the electronic duo strøm, as well with his duos with Jonas Kocher and Hans Koch (reeds) and the Trio Koch-Kocher-Badrutt. His music is coined by a very instrumental use of computer/live sampling and electronic devices. Filigree, minimal noises, drones and dense structures are key characteristics of his music. He is further occupied in the fields of electronic composition and sound & video installation. Gaudenz Badrutt has further collaborated with Christof Kurzmann, Kai Fagaschinski, Morishige Yasumune, Ilia Belorukov, Strotter Inst. and many more.

www.jonaskocher.net
www.hansko.ch
www.gaudenzbadrutt.ch

Der Verboten
Das Quartett ‚Der Verboten‘ (mit einem bewussten Sprachfehler im guten dadaistischen Sinn) besteht aus den folgenden Musikern: Frantz Loriot (Bratsche), Antoine Chessex (Tenorsaxofon), Christian Wolfarth (Schlagzeug) und Cédric Piromalli (Piano).
Die Musik von ‚Der Verboten‘ changiert an den Schnittstellen zwischen improvisierter Musik, Zeitgenössischem Jazz und akustischer Experimentalmusik. Im Laufe der Zusammenarbeit haben die vier Musiker eine äusserst differenzierte Klangsprache entwickelt. Obwohl das Quartett konzeptuell und sehr strukturiert arbeitet, bleibt die Kunst der Improvisation für das Ensemble zentral, so dass die Musik von ‚Der Verboten’ immer wieder neu und in Echtzeit erlebbar wird. Der Fokus liegt in der Erforschung kollektiver Klangfarben und einzigartiger Strukturen. Konkret werden dichte Texturen erzeugt, in welchen jedes einzelne Instrument koexistiert und als Teil des Ganzen funktioniert. Die Bratsche oszilliert kontrastreich zwischen langen mikrotonalen Tönen und fraktalen Motiven, während das Saxofon wie ein Schatten im tiefen Register agil dröhnt. Der Flügel arbeitet u.a. durch weitreichende Präparationen wie eine Geräuschmaschine, sowohl mit dunklen als auch bedrohlich wirkenden Clustern. Schliesslich vollführt das Schlagzeug einen hoch präzisen rhythmischen und pointilistischen Tanz auf wenigen Becken und Trommeln. Die Musik von ‚Der Verboten‘ ist fluide und mäandert wie ein Bergbach. Die vier Musiker kreieren höchst homogene Klanggebilde, welche sich ständig verändern, ohne sich dabei jemals aus den Augen, bzw. den Ohren zu verlieren. Die Musik des Quartetts bietet eine anspruchsvolle Reise, welche die klangliche Imagination der Zuhörer fordert und eine poetische Erfahrung in der Kunst der Echtzeit- Improvisation mit sich bringt.